فرهنگ و هنر گیلان

فرهنگ و هنر گیلان
در این وبلاگ مسایل جنگ نرم و همچنین مسایل فرهنگی، سیاسی و... گیلان ارائه می شود.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 73
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 94
بازدید ماه : 93
بازدید کل : 7232
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



بسمه تعالی

نقش روابط عمومي و تبلیغات در انتخابات

مقوله نقش روابط عمومي در انتخابات مرا وا داشت تا مقالات و نظريه هاي مربوط به روابط عمومي در انتخابات را دنبال نمايم. و با توجه به مشاهدات عيني انتخابات مجلس شوراي اسلامي در 12 اسفند90 و در ادامه آن انتخابات مرحله دوم مجلس در 15 اردیبهشت، انواع روابط عمومي و تبليغات نامزدهاي انتخاباتي را مشاهده و مورد تجزيه و تحليل قرار دادم.

لذا ابتدا مشاهدات و خود را از نحوه ارتباط و روابط عمومي و تبليغات نامزدهاي انتخاباتي متفاوتي را مورد بررسي قرار داده و سپس روابط عمومي و تبليغات سالم، منطبق بر واقعيات و علمي را مطرح و بررسي مي نمايم.

مشاهدات ميداني از انواع روابط عمومي و تبليغات انتخاباتي

1- نامزد انتخاباتي A : ايشان از شش ماه از انتخابات با تشكيل كارگروه و روابط عمومي انتخابات ابتدا به قوميت و لهجه خاصي تكيه نمود و سپس در فكر در هر منطقه و روستايي يك سري از افراد مرتبط پول قابل توجهي داد تا در هفته تبليغات انتخاباتي در بين مردم ضمن تبليغ، مبلغي براي هر راي تعيين و پرداخت نمايند و اين نامزد با اينكه نتوانست آراي لازم را كسب نمايد اما با اينكه شناخت و به طبع اعتمادي نسبت به وي وجود نداشت، توانست آراي قابل توجهي را به خود جلب نمايد!

2- نامزد انتخاباتي B : اين فرد با اينكه يك دوره سابقه نمايندگي در مجلس را داشت مردم از ارتباطات مردمي و روابط عمومي وي گله مند بوده و عدم تحرك وي در مجلس شوراي اسلامي كه زبانزد خاص و عام بود.

وي از لحاظ تدين و پاكي مقبوليت داشته اما متاسفانه يك سري افراد فرصت طلب و سودجو دورش را گرفته و با طرح ديدگاههاي قوميت گراي و ناسيوناليستي سعي در انحراف راه و اهداف وي داشته و دارند و ايشان را به جايي كشاندند كه براي اينكه ضعف هاي خود را بپوشانند يك سري اقداماتي دست زده مبني بر اينكه دو ماه باقي به انتخابات مرمت جاده ها و شن ريزي راه هاي خاكي را در دست اقدام داشته باشد و مبالغ هنگفتي را در اين راه صرف نمايد تا جايي كه عوام هنگام عبور از روي اين شن و ماسه دعاگويش باشند و از اين راه محبوبيت خود را بدست آورد و... از سويي گزارش گرديد كه عده اي سودجو براي وي در دور اول براي وي و در دور دوم براي وي و يكي ديگر خريد آرا و شناسنامه ها اقدام نمودند و از سوي ديگر روابط عمومي دفترش فقط براي 6 ماهه منتهي به انتخابات فعال شده و برخلاف 4 سال گذشته به كسي را با آغوش باز پذيرا نبود، توانست از اين راه محبوبيتي را با عناوين مختلف كسب نمايد.

3- نامزد انتخاباتي C : اين فرد نيز سابقه نمايندگي داشت و در دوره نمايندگي مردم كار و فعاليتي با عنوان نمايندگي در مجلس از او سراغ ندارند اما در طول 4 سال در امورات اجرايي خرد و كلان براي منافع خود و اطرافيان دخالت مي كرد تا جايي كه سعي داشت از مديريت هاي خرد و كلان تا حتي مدير مدرسه را با نظر خودش عزل و نصب نمايد و در 6 ماهه منتهي به انتخابات علاوه بر تقويت كساني كه با نظر و توصيه وي به مسئوليت ها گمارده شدند، افراد ديگري كه همسو با وي بوده و يا شكارچي پست ها و اجراي پروژه ها و... بودند را شناسايي و با وعده و وعيد و قول اهداي پست و پروژه و... !! همراه نمود و آنها را در جلب آراي مردم و كارمندان ادارات گسيل داشت. (بعضي افراد قبل از قول و فعل هاي وي به او فهش ميدادند و دنبال نامزدهاي انتخاباتي ديگري بودند كه با چراغ سبز وي و براي مطامع شخصي و دنيوي بطرفش جلب شدند).

اين نامزد انتخاباتي از تطميع، خريد ميتقيم و غير مستقيم آرا تا قول مرمت وآسفالت، گاز رساني و آب رساني و... چيزي را فروگزار نكرد و چون در سابقه كاري اش جهت تطميع و يا حمايت براي پست و مقام افراد تجربه داشت! لذا چه افراد مسئول و چه افرادي كه هنوز در صف تصاحب پست و مقام يا در دست گرفتن پروژه هاي سنگين بودند تمام توان، نفوذ و ارتباطات مردمي خود را بكار گرفته و ضمن تطميع، خريد آراء و... ، چهره زشت و عملكردهاي منفي و قدت طلبانه را از نامزد مورد نظر زدودند و تا جايي كه اين روابط عمومي ناسالم، شيطاني و عوام فريبانه توانست آراي لازمي را به سمت وي سرازير نمايد.

4- نامزدهاي انتخاباتي D و E : دو نامزد اصولگرايي كه تلاش خوب و موثري داشتند و از خيلي جهات بدرد نمايندگي مجلس مي خوردند اما بخاطر اينكه عوامل و ابزارهاي روابط عمومي و تبليغات به گستردگي حوزه انتخابي را در دست نداشته و از سوي ديگر از سابقه اجرايي و كاري آنچناني كه مردم همه آنها را بشناسند، برخوردار نبوده و چون در يك دوره قبلي هم كانديد بودند و ارتباط خود را در 4 سال گذشته به عناوين قطع نموده، نتوانستند حد نصاب براي انتخاب يا به دور دوم راه يابند.

5- نامزد انتخاباتي F : ايشان داراي سلامت، تعهد و توان اجرايي بالايي بوده پيروي از ولايت، مبارزه جدي با فتنه و عوامل آنان، مديريت غيرمحسوس اصولگرايان كل استان، توانمندي ها و تقواي سياسي، اقتصادي را در كارنامه خود داشته و زبانزد همه مي باشد. با اينكه از افراد شاخص استان بوده اما توان مادي نداشت لذا به هيچ وجه به سوي استفاده از رانت ها و از دستگاههاي دولتي متعدد كه به اشكال مختلف برايش فراهم بود، نرفت و چون اعتقادي به هزينه گزاف تبليغاتي نداشته دست رد به حمايت ها و پيشنهادهاي ميليوني و ميلياردي افراد متمكن و سرمايدار زدند اين نامزد با ايجاد روابط عمومي سالم و بي شائبه تا جايي كه توان داشت خود و برنامه ها و اهداف مترقي خود را به مردم عرضه و خودش را اثبات نمود و از تخريب و تطميع و ديگر ابزارهاي شيطاني به شدت پرهز كرد. شعارهاي آرماني و انقلابي و نوع ظاهر شدن با چفيه را كنار نگذاشت و به توصيه هاي افراد كوته فكر هيچ توجهي ننمود و با حجم تبليغي خيلي پايين و صد درصد مورد تاييد شوراي نگهبان (انگار كه خودش از شوراي نگهبان است)، تبليغات خود را از هر لحاظ كنترل نمود. اين روابط عمومي سالم و بي آلايش و ارتباط چهره به چهره اي كه ايجاد نمود متاسفانه وقت به ايشان و اعضاي ستادش اجازه نداد تا برنامه ها ايده هاي اصيل و انقلابي خود را در كل حوزه انتخابيه فراگير نمايد اما با اين حال در مدت كوتاهي اقبال عمومي و افكار عمومي را به خود جلب و راي قابل توجهي را براي ره يافتن به مرحله دوم را كسب نمود و در دور دوم نيز از چارچوب هايش خارج نشد و آرايش ريزش چنداني نداشت هرچند كه بعلت كمي تبليغات و عدم رسيدن به تمامي حوزه ها نتوانست راي لازم را كسب نمايد.

6- نامزد انتخاباتي G : ايشان هم داراي تعهد و سلامت بالايي بوده اما چون يكدوره نماينده بوده عملكردش براي مردم ملموس نبود. وي يا طرفداران و ستاد وي براي اينكه خلاء و ضعف هاي افكار عمومي را بپوشانند در ماههاي منتهي به انتخابات از يك سري ابزارهايي مثل كمك به هيئت ها و مساجد، شن ريزي جاده و... استفاده نمود تا مردم روستاهاي محروم را به خود جلب نمايد و در 6 ماه منتهي به انتخابات چنان دفترش و روابط عمومي انتخاباتي اش فعال بود (برخلاف زمان تصدي نمايندگي) و توانست بخشي از افكار عمومي نيازمند به كمك و مساعدت را با خود همراه و آراي خوبي را كسب نمايد.

البته اين نوع چرخش و نوع روابط عمومي ايشان و اطرافيانش، دوستان و دوستدارانش را مورد آزار قرار مي داد و لذا اين انتقاد را هميشه مطرح مي نمودند كه ازX و Y ما انتظار داشتيم اما ايشان چرا!!؟.

7- نامزد انتخاباتي H : اين نامزد انتخاباتي كه از مدتها قبل در هر مجلس و مراسمي حاضر مي شد حتي مراسمات آشپزي نذري و... توانست ارتباط چهره به چهره خوبي را ايجاد نمايد و وي خود و ستادها و روابط عمومي اش را به راهي هدايت نمود كه از نوع عملكرد مسئولين بد بگويد و نارضايتي ها و فشارهايي كه مردم از وضع اقتصادي و معاش و... دارند را با نسبت دادن به مسئولين و دست اندركاران نظام، موجي از افكار عمومي را به طرف خود جلب نمايد (نخبگان و دلسوزان جامعه مي پرسند؛ ايشان كه اين همه حمله و حتاكي و... را نسبت به همه روا ميدارد، خودشان چه خوبي دارند و چه گلي به سر اين ملت زدند و چه كار شاقي كردند!؟ وي كه در مديريت خود در بخش خاصي به همه آن بخش توجه ننمود و سازمان را با اضافه كردن مديران و كارمندان بي جهت بزرگ كرد، اين كه ديگران را تخريب كند و خودش را بالا بكشد چه معني دارد؟ اين همه پول را از كجا آورده و خرج نموده!!؟ ممكنه در يك مقطعي اين عوام فريبي جواب بگيرد اما اين رفتارهاي عوام فريبانه مردود است و با اصول و اعتقادات و اسلام و ارزشهاي انقلاب اسلامي منافات دارد.)

8- نامزدهاي انتخاباتي i : ايشان كه از روحانيت معظم و خوشنام بوده، سعي نمود با ايجاد ارتباط و روابط عمومي سالم و تا حدود زيادي در شان روحانيت، از نيروهاي ارزشي براي امورات تبليغي خود بهره گرفته و توانست از 3 رايي كه به نامزدهاي اصولگرايان متمايل بود و يا احترامي كه مردم و نيروهاي ارزشي به روحانيت قائلند، بخشي از آرا را به خود اختصاص دهد. روابط عمومي ستاد وي و ارتباطات جهره به چهره وي در جهت مثبت و تقويت ارزشهاي ديني و انقلابي بوده و در عدول از چارچوب ها گزارشي واصل نگرديد.

9- ديگر نامزدهاي انتخاباتي : بقيه نامزدها تقريبا شباهتي با مواردي كه ذكر شد داشتند اما آراي كمتري را به خود اختصاص داده و بودند در ميان اينها بودند افرادي كه تمامي اصول و ضوابط انتخابات را هم رعايت نمودند.

    اما نتيجه اي كه از مشاهدات ميداني و عملكرد ستادهاي انتخاباتي گرفته شد اين بود كه به جز چند نامزد معدود بقيه از تبليغات هاي دروغ، خلاف واقع و همچنين قول و فعل هاي خارج از توان و يا خارج از وظايف نمايندگي استفاده نمودند و همچنين ابزارهاي تخريب و تطميع و توهين و افترا و... را نيز بكار بردند.

و در بعد روابط عمومي ستادهاي انتخاباتي نيز فقط يكي دو نفر برنامه ها و ايده هاي بلند مدت و مبتني بر اصول و ارزشها را دنبال مي كردند و اين عده با هرگونه وعده و وعيد، تهديد و تطميع و انواع فريب و حيله به دور بوده و علني جلوي هرشخص و يا جريان و هرگونه اعمالي كه با اصول و اعتقاداتشان و معيارهاي اسلامي و همچنين چارچوب وظيفه نمايندگي منافات داشت ايستادند و با اينكه راي كافي نياوردند اما ثابت كردند كه مي شود سالم و اعتقادي در صحنه ايستاد و به هيچ قيمتي بخاطر كرسي نمايندگي دنيا و آخرت خود را ويران ننمايند.

روابط عمومی رابطه ی دوطرفه ای با افکار عمومی دارد.

     روابط عمومی رابطه ی دوطرفه ای با افکار عمومی دارد. در راستای این تعامل و ارتباط ، هم بر افکار عمومی تأثیر می گذارد و هم از آن نقش می پذیرد. روابط عمومی یک ستاد انتخاباتی برای پیشبرد برنامه های تبلیغی خود و آگاهی از نحوه ی قضاوت جامعه درمورد فعالیتهای مربوطه ، نیازمند توجه به افکار عمومی است.

 

                                     ادامه مطالب در صفحه بعدی    تهیه کننده : ای.   غ.   13/1/1391



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, توسط محمدزاده
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :